کمپرسورها یا تجهیزات تامین
تلمبه دوچرخه، همانطور که گفته شد مکانیزم ساده ای دارد و وسیله خوبی است که توسط آن می توان به شرح اجزای اصلی کمپرسورهای هوای فشرده پرداخت.تلمبه از یک لوله فولادی سر و ته بسته یک پیستون و یک میله پیستون تشکیل شده است. در انتهای میله، پیستون یک دسته T شکل وجود دارد که وسیله انتقال انرژِی، به میله پیستون است.پایه زیرین تلمبه هم یک تکیه گاه، برای تکیه ک دادن ان بر روی زمین است و هم شیلنگ خروج هوای فشرده به ان وصل می شود.پیستون مجهز به یک پولک چرمی، برای اب بندی است.وقتی پیستون به پایین حرکت داده می شود، هوای زیر پیستون فشرده شده و از داخل شیلنگ و شیر یک طرفه خارج می شود.
از این تلمبه های ساده می توان برای انجام کارهای دیگری، غیر از باد کردن چرخهای دوچرخه نیز استفاده کرد.البته چون تلمبه های دستی با نیروی انسان کار میکنند، باید انرژی زیادی برای انجام کار صرف کرد که گاهی اوقات کاری خسته کننده یا حتی غیر ممکن می شود. در اینگونه موارد باید از کمپرسورهای مکانیزه دیگری استفاده کرد.
یکی از دو گروه اصلی کمپرسورهای باد، دمنده ها هستند.دمنده در واقع کمپرسورهایی هستند که فشار اندکی تولید می کنند، و معمولا جزو کمپرسورها محسوب نمیشوند.دمنده ها قاعدتا برای جابه جا کردن حجم زیاد هوا، از نقطه ای به نقطه دیگر به کار می روند و از انها به عنوان هواکش استفاده می شوند.همچنین برای دمیدن هوا درون یک مایع ،و یا برای جابه جا کردن مواد پودری شکل نیز می توان از دمنده ها استفاده نمود.برای به کار گیری درست دمنده ها لازم است درک درستی از نحوه عملکرد و محدودیتهای آن داشته باشیم.در بسیاری کاربردهای صنعتی، از کمپرسورهای پر فشار استفاده می شود در حالی که شاید به کار گیری دمنده در آن کاربرد ها مناسب تر باشد.برای تشخیص این موارد لازم است که دمنده ها بهتر شناخته شود.
گروه دیگر کمپرسورها ،کمپرسورهای پرفشار هستند.این کمپرسورها واقعا هوا را فشرده می کنند و فشار در خروجی انها به حدود ۳۵-۲۰۰psi می رسد.در این کمپرسورها شش روش برای فشرده کردن هوا مورد استفاده قرار میگیرد.
ساختمان یک تلمبه دو چرخه
دمنده های قفس سنجابی رایج ترین و پرمصرف ترین دمنده ها نیز محسوب می شوند. این دمنده ها را می توان در اغلب سیستمهای گرمایش و تهویه مشاهده نمود.این نوع دمنده ها، هوا را به خوبی جابه جا می کند.این دمنده از یک پروانه، که قفس سنجاب نیز نامیده می شود ساخته شده است که مستقیما بر روی شفت یک موتور AC نصب می گردد.مونتاژ پروانه بر روی شفت موتور، به اسانی انجام میگیرد و بین این دو بدنه دمنده قرار گرفته است.پروانه در واقع تعداد زیادی پره تیغه ای است، که طبق یک طرح استوانه ای به هم وصل شده اند.پروانه معمولا با سرعت حدود ۳۴۰۰ RPS می چرخد، و با این چرخش هوا از قسمت ورودی دمنده به طرف محیط خارجی بدنه رانده می شود، سپس با عبور از محل تجمع هوا به طرف دهانه خروجی دمنده هدایت می گردد.
دمنده قفس سنجابی
دمنده گریزازمرکز را می توان در سیستمهای گرمایش مرکزی و تهویه مطبوع به کار برد. نحوه جریان و هدایت هوا ،در این دمنده ها شبیه دمنه های قفس سنجابی است، ولی فشار هوای خروجی دمنده های گریز از مرکز بالاتر است ،بنابراین در سیستمهایی که نیاز به ایجاد اختلاف فشار بیشتر می باشد، بهتر است از این دمنده ها استفاده شود. دمنده های گریز از مرکز از نظر ساختار و عملکرد ،نیز به دمنده های قفس سنجابی شباهت بیشتری دارند ولی پره های پروانه در انها به صورت تیغه های تخت است،که در جهت شعاعی قرار گرفته اند.پره ها بر روی یک صفحه دایره ای شکل نصب شده اند و صفحه به شفت موتور متصل میگردد. در دمنده های گریز از مرکز بزرگ، گردش موتور از طریق یک تسمه به پروانه انتقال می یابد. بدنه دمنده های گریز از مرکز از ورقهای فولادی جوشکاری شده ساخته می شوند.وقتی پروانه می چرخد، هوا ازخارج دمنده به داخل ان کشیده می شود و به واسطه نیروی گریز از مرکز به طرف محیط خارجی بدنه پرتاب می گردد.هوا سپس به طرف دهانه خروجی دمنده هدایت شده و با شدت زیاد از انجا خارج میشود.
ادامه مطلب
کمپرسور باد ایران پمپ، تحولی در صنعت کمپرسور ایران
تفاوت کولر گازی و آبی و بررسی تخصصی آن